pondělí 23. května 2016

Ve službách zla (Robert Galbraith)

Styl J.K. Rowlingové je mi hrozně blízký a každou její knížku přelouskám za pár dní. Na Harrym Potterovi jsem vyrostla a dodnes na ty chvíle s knížkami a filmy s láskou vzpomínám, protože pochybuji, že ještě někdy bude v nějaké knižní sérii tak zažraná. Harry Potter prostě nebyl jen malý kouzelník s knížky, ale životní styl. Po Harrym přišlo Prázdné místo a já byla zklamaná. I když jsem knížku přečetla jedním dechem, příběh se mi moc nelíbil. A pak jsem zjistila, že se pod pseudonymem Robert Galbraith skrývá spisovatelka mého dětství a okamžitě koupila Volání kukačky. Cormorana Strika a jeho asistentku Robin jsem si zamilovala po pár kapitolách a každý rok nadšeně očekávám, kdy vyjde další díl. Po podivné brutální vraždě neúspěšného spisovatele v Hedvábníkovi přišla Rowlingová s ještě drsnějším tématem. Robin jednoho dne do kanceláře přijde ženská noha a Cormoranovi je jasné, že se mu nebezpečný psychopat, který vraždí ve stylu Jacka Rozparovače, snaží za něco pomstít....



Rowlingová nepíše typické detektivky. Nečekejte obrovské množství dramatických situací. V jejích knížkách se občas více mluví než koná, spousta věcí se řeší telefonicky, popřípadě na schůzkách při obědě a milovníkům detektivek s hrdiny prchajícími před vrahem po okapech, to možná může připadat nudné. Mně ale Rowlingové vyprávěcí styl neskutečně baví a oceňuji na něm hlavně dokonale popsané detaily. Jakoby v knize nebyla jediná zbytečná postava a situace. Každá drobnost má nějaký význam a pět set stránek uteče neuvěřitelně rychle.
Rowlingová tentokrát dala mnohem větší prostor osobním životům Cormorona a Robin. Postavám to prospělo, protože jsou najednou mnohem uvěřitelnější a čtenáři sympatičtějšími. Válečný veterán a jeho mladá asistentka jsou jednoduše k sežrání, funguje mezi nimi chemie a jejich dialogy přinutí čtenáře k úsměvu. Temnější dějovou linkou jsou naopak pasáže z pohledu sadistického vraha, při kterých leckdy běhá mráz po zádech.

Kromě na můj vkus až příliš urychlenému konci je kniha téměř bez chybičky a já se už teď nemůžu dočkat dalšího dílu.

P.S. Fakt, že je kniha zajímavá pro všechny generace dokazuje i nadšení mého dědy, kterému je přes osmdesát a kniha přečetl snad ještě rychleji než já :)

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za milé komentáře a připomínky :)